Rancangan Perniagaan
Rancangan perniagaan adalah naskhah penting yang mengandungi maklumat tentang sebuah perniagaan. Malah dalam rancangan perniagaan itu dicatatkan juga strategi - strategi yang dijangka akan direalitikan. Rancangan Perniagaan adalah satu langkah awal dengan susun atur pergerakan yang strategik sebelum memulakan sesuatu perniagaan.
Melalui penyediaan rancangan Perniagaan, sama ada anda sedar atau tidak , anda sedang merangka perjalanan perniagaan anda untuk masa depan. Dalam Rancangan Perniagaan yang disediakan mengandungi beberapa maklumat mengenai kaedah operasi perniagaan, sasaran jualan, perancangan kewangan dan sebagainya.
Sebuah Rancangan Perniagaan yang disediakan dengan teliti sudah semestinya mengandungi maklumat - maklumat yang sangat kritikal dan bermanfaat untuk memastikan kejayaan sesebuah perniagaan. Untuk menyediakan Rancangan Perniagaan anda mestilah menyediakan dengan isi kandungan yang menyeluruh daripada aspek - aspek tertentu supaya mudah mencorak strategi dalam membina dan mengawal sesebuah perniagaan yang dijalankan.
Isi Kandungan Rancangan Perniagaan.
- Latar belakang perniagaan ( nama, tarikh ditubuhkan, no. lesen perniagaan )
- Latar belakang pemilik ( nama, alamat, sumbangan modal, kelayakan ).
- Operasi ( Jenis, produk, mesin, keistimewaan produk, sasaran output ).
- Pemasaran ( Sasaran jualan, strategi pemasaran, teknik jualan).
- Kewangan ( Alir Tunai, penyata untung rugi, kunci kira - kira).
- Masa Depan ( Jangkaan masa depan perniagaan,)
Sebab - Sebab Usahawan Tidak Manfaatkan Rancangan Perniagaan.
1. Tidak Faham
+ Usahawan berkemungkinan tidak atau kurang memahami isi kandungan rancangan perniagaan disebabkan naskhah tersebut disediakan pihak luar atau perunding. Menggunakan perunding adalah bukan satu masalah tetapi anda perlu memahami Rancangan Perniagaan itu agar anda dapat merangka halatuju perniagaan anda.
2.Tidak Sahih
+ Kemungkinan sebuah Rancangan Perniagaan disediakan tanpa mendedahkan maklumat atau mungkin sesetengah maklumat disembunyikan supaya perniagaan kelihatan sangat - sangat berpotensi. Keadaan seperti ini wajar dielakkan kerana ianya mengelirukan pelabur dan pemberi pinjam. Apa yang ditekankan mereka bukanlah mencari perniagaan yang berisiko tetapi menilai langkah - langkah pengurusan risiko yang diambil oleh firma bagi mengurangkan kerugian.
3.Tidak Fleksibel
+ Kemungkinanj juga isi kandungan sesebuah rancangan perniagaan yang tidak fleksibel untuk disesuaikan dengan perubahan yang berlaku dalam persekitaran perniagaan. Para pengguna, keaadaan ekonomi, taraf hidup pengguna, polisi kerajaan, persaingan baru dan selainnya yang merupakan antara elemen - elemen perniagaan yang sentiasa berubah.
Selain itu, jangan sekali - kali membuat kesimpulan umum seperti perniagaan yang berhampiran kompleks pejabat merupakan lokasi yang strategik. Strategik atau tidak sesuatu lokasi perlu juga mengambil kira keunikan produk yang dijual serta padanan produk tersebut dengan sasaran pelanggan. Apalah strategiknya sebuah perniagaan dikawasan pejabat jika sasaran pelanggan adalah pelajar Universiti.
Untuk mengambarkan pentingnya sebuah Rancangan Perniagaan Ibarat seperti sebuah peta untuk memberi panduan sewaktu mengunjungi tempat yang baru. Dengan adanya Rancangan Perniagaan, anda dapat menggunakannya sebagai rujukan Operasi Perniagaan, menjadi representasi perniagaan kepada pihak luar serta menterjemahkan matlamat tengtang perniagaan secara bertulis.
Kepentingan Rancangan Perniagaan.
- Rancangan Perniagaan Sebagai Alat Komunikasi Antara Ahli Organisasi.
- Rancangan Perniagaan Sebagai Alat Panduan Ketika Mengambil Keputusan.
- Rancangan Perniagaan Sebagai Alat Komunikasi Pihak Luar
- Rancangan Perniagaan Sebagai Alat Kawalan Ketika Menilai Operasi
- Rancangan Perniagaan Sebagai Alat Penilaian Prestasi Pengurus.
Kesimpulannya, untuk memastikan Rancangan Perniagaan dapat memberikan manfaat yang besar pula, maka kandungan Rancangan Perniagaan perlu komprehensif. Maklumat yang dipersembahkan mestilah sahih dan boleh dipercayai. Kandungan Rancangan Perniagaan yang lengkap meliputi pengenalan , latar belakang pemilik dan syarikat, maklumat barisan pengurusan syarikat, rancangan operasi, rancanhan pemasaran dan rancangan kewanagan.
19/11/2015.
0 comments:
Post a Comment