Sebuah ringkasan buku yang bertajuk Batas - Batas Aurat Dan Pergaulan ( Serta Hukum Persolekan Dalam Islam ). Buku ini merupakan karangan Ustaz Jaafar Salleh Terbitan Syarikat Pustaka Azhar. Terima Kasih Ustaz Jaafar Salleh dan Penerbit Pustaka Azhar diatas terbitan buku ini, buku ini memudahkan saya memahami batas - batas pergaulan dalam islam. Semoga ianya bermanfaat buat pembaca sekalian.
MAKLUMAT TENGTANG BUKU
Kandungan : -
Batas –
Batas Aurat Dan Pergaulan (Serta Hukum Persolekan Dalam Islam)
|
Tajuk Buku :
Nama Pengarang : Ustaz Jaafar Salleh
Penerbit : PUSTAKA AZHAR
Tempat Diterbitkan : Pustaka Azhar , 80310, Johor Baharu , Johor , Malaysia.
Tahun Diterbitkan : 2009
Bilangan Cetakan : Cetakan Keempat 2009
Bilangan Muka Surat : 147 Muka Surat
1.0 DEFINISI AURAT DALAM ISLAM
1.1 Definisi
Aurat Disisi Bahasa :-
(a)
Pengertian Aurat Menurut Bahasa Ialah “ Keaiban “.Manakala menurut
pengertian syarak
Ialah:-
1.2 Definisi Aurat
di sisi syara’ :-
(a) Semua
anggota yang wajib ditutup dan haram dipandang.(definisi ini adalah yang paling
tepat)
(b) Sesuatu atau sebahagian anggota tubuh badan manusia
yang malu apabila dilihat orang.
(c) Sesuatu yang berharga, tetapi tidak cukup kekuatan
kita untuk membelanya dan mempertahankannya apabila diserang musuh. Ini
berdasarkan firman Allah Taala dalam Surah al-Ahzab, ayat yang ke-13.
Jika kita lihat pada definisi yang
pertama, ia bukan saja menjelaskan bahawa aurat itu wajib ditutup, bahkan ia menyebutkan
bahagian yang wajib ditutup itu jugalah haram dipandang. Jadi inilah kaitan
yang perlu diambil perhatian bukan sahaja bagi diri wanita, akan tetapi juaga
bagi diri lelaki khususnya yang beragama Islam.
Sebelum kita membicarakan bentuk dan fesyen
pakaian lelaki dan wanita islam eloklah kita fahami aurat mereka serta kanak –
kanak yang telah ditetapkan oleh syariat. Daripada itulah kita dapat ciptakan
bentuk dan fesyen pakaian yang selari dengan kehendak syariat.
2.0 HADIS
DAN FIRMAN ALLAH S.W.T
2.1 Firman Allah Surah
An-Nur Ayat 31 :-
2.2 Hadith daripada Aisya R.A :-
Lafaz zahir
yang dimaksudkan adalah bermaksud adalah muka dan tapak tangan sesuai dengan keterangan
hadith daripada Aisya R.A yang bermaksud :
“Sesungguhnya Asma’ telah memasuki (rumah) Rasulullah
S.A.W dan pada badannya, pakaian nipis, maka baginda memalingkan muka
daripadanya, kemudian bersabda : “Wanita yang sudah mencapai haid (baligh), tidak
boleh terlihat daripadanya kecuali ini dan ini, sambil Rasulullah S.A.W
menunjukkan kepada wajahnya dan kedua belah tapak tangannya “. (Riwayat
Abu Daud)
3.0 Batas – Batas Aurat Dalam Islam
3.1 Aurat Ketika Bersendirian
(a) Pendapat
Imam Hanafi Dan Hambali
-
“ Sebagaimana
dilarang seorang Mukhallaf. (1) mendedahkan
Aurat ketika berhadapan dengan orang yang dilarang melihat Auratnya . Maka
demikian juga dilarang mendedahnya ketika bersendirian . Kecuali qhodo hajat
atau ketika dharurat diharuskan membukanya.
(b) Pendapat Imam Maliki Dan Imam Syafi’e
-
“ Ketika seseorang
itu bersendirian , tidak diharamkan mendedahkan Auratnya , Cuma makruh kecuali
ketika dharurat. Dharurat diharuskan membukanya .
3.2 Batas
– Batas Aurat Lelaki.
(a) Pendapat Imam Hanafi Dan Hambali
-
Selain isterinya
lelaki wajib menutup auratnya termasuk muhramnya. Auratnya ialah diantara pusat
dan lutut . Isteri boleh (harus) melihat aurat suami , kecuali pada
kemaluannya dan demikian sebaliknya kerana hukumnya adalah Makruh.
(b) Pendapat Imam Maliki Dan Syafi’e
-
Aurat
Lelaki Ada 2 Keadaan
(i)
Auratnya sesama
lelaki dan perempuan yang muhram dengannya .
(ii)
Aurat perempuan
bukan muhram dengannya.
(1) Mukhallaf – Orang yang dituntut
beramal dengan suruhan dan meninggalkan larangan .
Auratnya ialah
:
( i ) Golongan Pertama : Lelaki
dan Perempuan muhram ialah diantara pusat
dan lutut sahaja.
( ii ) Golongan Kedua :Dengan
Perempuan bukan muhram ialah seluruh badannya adalah aurat bagi mereka .Kecuali
Imam Maliki yang memboleh dilihat hujung – hujung anggotanya ketika aman dari
fitnah. Sementara Imam Syafi’e mengharamkan melihat dengan mata.
3.3 Batas – Batas Aurat Lelaki Dengan Perempuan.
(a) Batas Aurat
Wanita Dengan Lelaki
-
Para Ulama’ sepakat berpendapat
bahawa Aurat Perempuan kepada lelaki bukan muhramnya ialah seluruh tubuh
kecuali muka dan tapak tangannya.
3.4 Batas Aurat Wanita Mengikut Ulama’ Mazhab.
(i) Dihadapan lelaki bukan muhramnya ialah seluruh tubuh
yakni zahir (1) dan batinnya.
(ii) Semasa seorang diri atau dihadapan lelaki bukan
muhramnya atau dihadapan wanita
islam baik akhlaknya ialah antara pusat dan lutut.
(iii) Dihadapan wanita kafir dan wanita rendah akhlaknya
ialah seluruh badan kecuali
anggota zahir ketika bekerja iaitu kepala, leher, dua tapak tangan hingga siku
dan dua tapak
kaki. Selain itu haram membukanya.
(iv) Aurat Wanita Sahaya (2) dengan
lelaki muhramnya dan sesama wanita ialah diantara pusat
dan lutut.
(1) Aurat Zahir
– Rambut , Muka , Kedua Tapak Tangan Dan Kaki (2) Hamba Wanita
3.5 Golongan
– Golongan Yang Muhram Dengan Wanita
1. Suami
2.Bapa Sendiri
( Bapa Kandung )
3. Bapa Mertua
Dan Menantu Lelaki
4. Anak Lelaki
5.Anak Lelaki
Suami Iaitu Anak Tiri Atau Anak Isteri Lain Bagi Suami ( Anak Madu Atau Bekas
Isteri ).Samada pasangannya yang telah mati atau hidup. Dari Al-Quran.
|
7.Anak Lelaki
Kepada Saudara Lelaki ( Anak Saudara ).
8.Anak Lelaki
Kepada Saudara Perempuan ( Anak Saudara ).
9.Wanita Islam
Iaitu Yang Berakhlak.
10.Hamba Lelaki
Yang Mereka Miliki.
11.Pelayan
Lelaki ( Khadam ) Yang Sudah Tiada Syahwat
Kepada Wanita.
12.Kanak –
Kanak Lelaki Bukan Muhram Yang Belum Mumayyiz.(1)
13.Anak Lelaki
Susuan Dari Hadis
|
15.Saudara
Susuan
5 Keadaan Membolehkan Lelaki Muhram Melihat Aurat
Wanita
|
(1)Maksud Mumayyiz Ialah Keupayaan Anak
Menguruskan Urusan Hidupnya Yang Khusus Seperti Mengambil Makanan,Minuman, Membuang Air, Bersuci Mengambil Wudhuk Dan Seupamanya. Biasa Usia Mumayyiz
7 Tahun.
|
1.Ketika hendak Meminang
|
2. Ketika Berjual - Beli
|
3.Doktor Atau Tabib Bertujuan Mengubat
|
4.Ketika Hendak Menjadi Saksi
|
5.Ketika Mengajar
|
3.6 BATAS
– BATAS AURAT KANAK – KANAK
Mengikut Pandangan Mazhab
(a) Pandangan /
Pendapat Imam Hanafi
(i) Tidak Ada Aurat Bagi Kanak – Kanak 4 Tahun Kebawah. Auratnya
Selepas Umur 4 Tahun Ialah Qubul Dan Dubur Selama Ia Tidak mempunyai Keinginan
Seks.
(iii) Jika Ia Mempunyai Keinginan Seks Maka Auratnya Sama
Dengan Orang Yang Aqil Baligh(1). ( Lelaki Dan
Perempuan)(a)
(b) Pandangan /
Pendapat Imam Maliki
(i) Bukan Muhrim Boleh Dilihat Dan Menyentuhnya Sehingga
Umur 8 Tahun Bagi Lelaki.
(ii)Boleh Dilihat Dan Tidak Boleh Disentuh Ketika Berumur
12 Tahun Bagi Lelaki.
(iii)Bagi Perempuan Ketika Berumur 2 Tahun 8 Bulan Sahaja
Boleh Dilihat Dan Disentuh,Selepas Umur 4 Tahun Hanya Boleh Dilihat Sahaja.
(c)Pandangan /
Pendapat Imam Syafi’e
(i) Au0rat Kanak – Kanak Yang Belum Baligh Sama Dengan
Aurat Lelaki Baligh.
(ii)Kanak – Kanak Belum Mumayyiz Tidak Mempunyai Aurat.
(iii) Bagi Kanak – Kanak Perempuan Belum Remaja Yang Ada
Syahwat Hukumnya Sama Dengan Perempuan Baligh.
(d) Pandangan /
Pendapat Imam Hambali
(i) Tidak Ada Aurat Bagi Kanak – Kanak Sehingga Berumur 7
Tahun(a)
(ii)Jika Sebelum 8 Tahun Aurat Mereka Ialah Qubul Dan
Dubur Bagi Lelaki.
(1) Akil baligh adalah satu peringkat dalam hidup anda di mana
tubuh badan anda berubah dari seorang kanak-kanak ke seorang dewasa
|
(a) Lelaki Dan
Perempuan (2) Lelaki
Yang Bukan Muhram.
4.0 Bentuk
Dan Fesyen Pakaian Dalam Islam
26.Wahai
anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan
untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang
berupa taqwa itulah sebaik-baiknya. ( Al – A’Raf : 26 )
4.1 Definisi Pakaian Taqwa
- Para Ulama’ menafsirkan bahawa maksud “pakaian taqwa”
ialah pakaian yang melambangkan sifat takwa yang lahir daripada hati yang
bertakwa. Orang yang bertakwa ialah mereka yang hanya melaksanakan segala
perintah dan meninggalkan larangan Allah.
4.2 Warna Sunnah Dan Warna Dilarang
(a) Warna Pakaian Kesukaan Nabi / Warna Sunnah(1)
1. Putih 2. Hijau 3. Hitam 4. Merah Hati 5.Kelabu 6. Warna Bercampur – Campur.
(b)Warna Yang Dilarang
1.Warna Merah
Berbunga – Bunga 2. Merah Menyala 3.Kuning
4.3 Pakaian Yang Dilarang Bagi Lelaki.
(a) Haram bagi kaum
lelaki memakai sutera kecuali kerana gatal.
(1) sunnah adalah perkara yang apabila dikerjakan akan mendapat pahala dan
apabila ditinggalkan tidak berdosa,dan sebuah
jalan yang ditempuhi oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam.
|
4.4 BENTUK
DAN FESYEN PAKAIAN LELAKI
4.3 Bentuk Penutup Kepala Mengikut Sunnah.
(a) Serban Diatas Songkok
(b)
Serban Nabi SAW Mempunyai Ekor.
(i) Kain Dihujung Serban ( ‘Azbah
)
(c) Had Panjang Ekor Serban
(i)
Kadar Pendeknya Ialah Tidak Kurang 4 Jari Manakala Kadar Panjangnya Ialah
Sehasta Atau Sejengkal.
(d) Ukuran Besar Serban.
(i) Imam Nawawi – Sependek
6 Hasta Dan Sepanjangnya 12 Hasta.
(ii) At Tabari – Pangjang
Kain Serban Ialah 7 Hasta Dan Lebarnya Sehasta(1).
4.4 Sebab –
Sebab Dianjurkan Pakai Serban.
(a)Untuk Kemenangan Dan Kemulian
(b)Untuk Berbeza Dengan Orang
Bukan Islam
(c)Allah Dan Malaikat Berselawat
Keatas Orang Yang Memakai Serban
(d)Gandaan Pahala Untuk Orang Pakai Serban
(e) Sunat Pakai Serban
(f) Makruh Tidak Memakai Serban
(1) Satu Hasta bersamaan dengan 45 sentimeter.
4.5 Darihal Jubah Dan Gamis
(a) Jubah(1) dan Gamis(2)
berasal daripada pakaian tradsi arab, tetapi ia dipakai oleh Nabi SAW dan para
sahabat, maka ia menjadi pakaian sunnah yakni dipakai oleh rasullah.
4.5 Jubah Dan
Gamis Rasullah SAW
- Ibnu Asakir meriwayatkan Hadis Dari Ibnu Abbas r.a.
katanya :” Rasullah SAW biasanya memakai gamis panjangnya labuh sampai kedua
mata kaki ( tapak tidak melebihinya ).
4.6Tali
Pinggang Diluar Baju ( Zunnar ).
- Tali
Pinggang diluar Baju sebenarnya bukan dari islan. Pakaian itu wujud sejak zaman
Khalifah Umar r.a, ketika itu beliau melihat berlakunya kerosakan dalam
masyarakatnya yang berpunca daripada tindak tanduk rakyatnya yang berbilang
agama.
4.6 Darihal Seluar Dan Kain Sarung
(a) Kebiasaan Rasullah SAW ialah memakai di bahagian
dalamnya dipakaikan lagi seluar. Adakalanya Baginda SAW memakai seluar sahaja
bersama jubah atau gamis ketika ketiadaan kain sarung.
Bentuk Kain
Sarung Dan Jenis Seluar Rasullah SAW
(a) Bentuk seluar dan serta pakaian menepati kehendak
syariat ialah menutupi aurat daripada pusat hingga lutut dan tidak melebihi
mata Kaki. “ mana – mana bahagian melebihi mata kaki(3) adalah
bahagian daripada api neraka ” .(
Riwayat Bukhari).
Darihal Kasut
Dan Sepatu
(a) Al – Bukhari,Muslim dan lain – lain meriwayatkan hadis
Anas r.a berkata : “Kasut Nabi SAW itu mempunyai dua tali pengikat kakinya”.
|
(2) Baju Gamis
ialah baju kurung pangjang yang menutup seluruh badan dan lebih ringkas
daripada pakaian lain.
(3) Buku lali
4.7 Bentuk
Dan Fesyen Pakaian Wanita Islam
1.Menutup Seluruh
Tubuh.
2.Labuh
Sehingga Menutup Kaki.
3.Tidak Ada
Perhiasan, Walaupun Pada Pakaian Luar.
4.Kainnya
Tebal Dan Tidak Di Telusi Pandangan.
5.Tidak Jarang
Sehingga Terbayang Kulit Dan Bentuk Badan.
6.Berwarna
Gelap Dan Tidak Berwarna Warni.
7.Tidak Menyerupai
Pakaian Lelaki.
8.Tidak
Menyerupai Pakaian Orang Bukan Islam.
9.Tidak
Menjolok Mata.
10.Tidak
Menyerupai Pakaian Kebesaran Golongan Bangsawan Yang Bertujuan Untuk Bermegah –
Megah.
11.Tidak
Mengenakan Bau – bauan.
Pengertian Dan Bentuk Jilbab Dalam Qamus Dan Tafsir
Qamus Lisanul Arab – Jilbab bererti selendang atau pakaian lebar yamg dipakai
wanita bagi menutup kepala, dada dan bahagian belakang (Lisanul Arab , jilid
1 halaman 273)
(Tafsir
Ibnu Abbas, Halaman 357)
|
5.1 Hari – Hari Sunat Dan Makruh Potong Kuku
Sunat
1.Siang
Isnin 2.Siang Khamis 3.Siang Jumaat
Makruh
1.Selain Hari
Yang Disunatkan,seperti Ahad , Selasa , Rabu Dan Sabtu.
5.2 Hukum Mencabut Dan Mencukur Bulu Ari – Ari
Mengikut Had Masa.
(a) Dari Anas
bin Malik R.A bahawa; “Rasullah SAW menjadualkan bagi kami paling lama 40 hari
supaya kami menggunting misai, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan bulu
ari-ari(1)”.
(1) Bulu ari-ari ialah sejenis rambut atau bulu yang tumbuh
dipusat atau kemaluan.
|
6.0 ULASAN
BUKU BERDASARKAN PERSOALAN
Muqqaddimah
- Alhamdulillah, Setelah saya sudahi membaca dan menyiapkan
buku ini dengan izin Allah S.W.T dapat saya simpulkan persoalan yang diberikan
kepada saya oleh Ustazah Nurul Akma Binti Mohamed@Syeikh Mohd Amin dengan lebih
lengkap lagi. Dan Persoalanya Ialah :-
1. Apakah
Pengetahuan Baru Yang Terkandung Dalam Buku Ini ?
- Pengetahuan baru yang bermanfaat dalam buku ini banyak yang saya perolehi.
Antaranya wanita haram memakai minyak wangi ke masjid(1) dan membeli
wangian yang mahal – mahal adalah bukan satu pembaziran(2)
2.Apakah
Kelebihan Dan Kekurangannya ?
- Kelebihan buku
dapat memantapkan lagi Aqidah Muslim
dalam menjaga pergaulan daripada pergaulan bebas yang banyak diamalkan oleh
masyarakat kini. Kekurangan buku ialah tidak mempunyai maklumat yang lengkap
dalam sesetengah perkara.
3.Siapakah Golongan
Yang Sesuai Membacanya ?
- Buku ini sesuai untuk semua golongan kerana ia adalah
kewajipan bagi orang islam mengetahui hukum hakam dalam menutup aurat.
4.Apakah Yang
Anda Perolehi Setelah Membaca Buku Ini ?
(2) Rujuk Buku Asal m/s 118
|
(1) Rujuk Buku Asal m/s 116
|
7.0 Lampiran
Salinan Kulit Buku
Antara Broshure Pertama yang dibikin..baru belajar buat katakan hehe ;-)
Note :- Tulisan ini merupakan salah satu kerja kursus yang diberikan ( Ringkaskan Buku dan Mudah difahami.) Semoga ia bermanfaat. Buku ini ada hasil tulisan Ustaz Jaafar Salleh Terbitan Pustaka Azhar).
Kedai Buku Online Pustaka Azhar [ Klik Disini ].
Facebook Pustaka Azhar [ Klik Disini ].
0 comments:
Post a Comment